Otonom Yayıncılık, Mustafa Demirtaş’ın ‘Özgürleştirme Siyasetinde Fark ve Olay’, Franco ‘Bifo’ Berardi’nin ‘Kahramanlık Patolojisi – Toplu Katliam ve İntihar’ ile Ariel Suhamy ve Alia Daval’ın kaleme aldığı ‘Spinoza ve Yaratıklar’ kitaplarını okurlarla buluşturuyor.
Özgürleşme Siyasetinde Fark ve Olay (Mustafa Demirtaş)
“Bir olay tam olarak bir farklılığı kurar ve ikamet ettiğimiz dünyada birdenbire belirerek dünyanın egemen güçleri açısından olanaksız gibi görünen şeylerin yolunu döşer; mevcut duruma karşın bir yenilik olanağını açığa çıkarır… Olay ve fark, siyasi mücadelelerde yeniliğin yaratıcı gücüdür.”
Aralarındaki tüm farklılıklara rağmen, Michel Foucault, Antonio Negri & Michael Hardt, Alain Badiou, Jacques Rancière, Jacques Derrida ve Jean-Luc Nancy’nin düşünceleri, değerini özgürleşmeden alan bir siyaset üzerine araştırmada ortaklaşır. Tüm bu çağdaş düşünürlerde fark ve olay, siyasette iktidar yerine özgürleşmeyi olumlamanın kavramsal araçları olarak belirir. Her bölümü saydığımız düşünürlerden birine ayrılmış olan bu inceleme, fark ve olay kavramlarının çağdaş felsefede kazandığı farklı boyutları ve ritimleri ortaya koymakla kalmıyor. Bu düşünürlerin felsefi-politik kişilikleriyle özdeşleşmiş olan tarih, çokluk, devrim, eşitlik, adalet ve dünya gibi meseleleri yeniden değerlendirebileceğimiz bir zemin de sunuyor. Bu ikili okuma, özgürleşme siyasetine bakışımızı yalnızca genişletmeyi değil keskinleştirmeyi de amaçlıyor.
Mustafa Demirtaş hakkında
Mustafa Demirtaş 1984, İzmir doğumlu. Lisans eğitimini 2007 yılında Uludağ Üniversitesi Sosyoloji Bölümü’nde tamamladı. Ege Üniversitesi Sosyoloji Bölümü’nde 2010 yılında yüksek lisans derecesini aldı. Aynı yıl Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyoloji Bölümü doktora programına kabul edildi. 2013 yılında Uludağ Üniversitesi Sosyoloji Bölümü’nde araştırma görevlisi olarak çalışmaya başladı. Doktora tezi Postyapısalcı Edebiyat Kuramı Sevim Burak, Edebiyatta Bir Tekillik Düşünürü başlığıyla kitap olarak yayımlanmıştır (Otonom, 2015). Arzu Politikası Deleuze ve Guattari Etkisi (Otonom, 2017) başlığını taşıyan kitap çalışmasının yanı sıra, edebiyat sosyolojisi, siyaset felsefesi ve toplumsal teori alanlarında makaleleri ve çevirileri bulunmaktadır.
Kahramanlık Patolojisi – Toplu Katliam ve İntihar (Franco ‘Bifo’ Berardi)
Franco “Bifo” Berardi, bu kitapta kahramanlık fikri ve bunun günümüzdeki tezahürleri üzerine düşünmeye davet ediyor bizi. Yazara göre böyle bir düşünmenin ilk adımı kuşkusuz antik ve modern çağlardaki kahramanlıkla “finans kapitalizm çağındaki” kahramanlık arasındaki ayrımı yakalamaktır. Zira ancak bu ayrım bize kahramanlığın günümüzde nasıl bir patolojiye dönüştüğünü gösterebilir. Epik kahramanlığın cesaret, irade, müdahale ve “kötülükleri” bertaraf etme gücüne atfedilen kuruculuğu ile günümüzdeki kahramanlığın suça meyilli, ölümü gösteriye dönüştüren ve yaşama kasteden niteliğine içkin yıkıcılığı üzerinde düşünme imkânı sunar. Kapitalizmin “nihilizm krallığı”nda yeşeren günümüz kahramanlığı, gösteri ve gerçeklik arasındaki ayrımı ortadan kaldırarak bir patolojiye dönüşür. İster intihar isterse toplu katliam biçiminde vuku bulsun, kahramanlık adına yapılan ölüm gösterileri, “fanatizm, saldırganlık ve savaş pratiklerinin ürettiği birer trajedi” haline gelir. Şimdi ve buraya, tam da yaşamın gerçekliğine yerleşen kahramanlığın yerini, simülasyon makineleriyle sonsuzca çoğaltılabilen kahramanlık imgeleri alır. Kapitalizmin yersizyurtsuzlaştırdığı, gelecek inancını kaybetmiş, şimdiyi ve bir kez olmuş olanı ise yanıltıcı imgelerle sonsuzca tekrarlanabilir bir döngüye dönüştüren acılı fail, yaşamı olumsuzlamaktan imtina etmez. Bu tür kahramanlığın gösteriye dönüştürdüğü intihar veya katliam, ölümün ve yıkıcılığın hakikatini gizler ve tam da bu yüzden patolojiktir.
Franco ‘Bifo’ Berardi hakkında
1948 yılında İtalya’nın Bolonya kentinde doğan Franco “Bifo” Berardi, İtalyan Otonomist gelenekten gelen Marksist bir kuramcı ve eylemcidir. Çok genç yaşta İtalyan Komünist Partisi’ne katılır ve çok geçmeden hizipçilik nedeniyle partiden ihraç edilir. 1968 olaylarında Bolonya Üniversitesi’nde estetik bölümünde öğrencidir. Otonomist hareketle bu yıllarda tanışır ve hareketin içinde çalışmaya başlar. İtalya’da ilk özgür özel radyo olan ve otonom gençlik hareketinin sesi haline gelen Radyo Alice’nin kurucu kadrosunda yer alır ve radyoda aktif olarak çalışır. Otonomcu harekete yönelik devlet baskısı, tutuklamalar ve gözaltı nedeniyle hareketin pek çok kadrosu gibi Fransa’ya gider. Orada Félix Guattari ile birlikte şizoanaliz alanında çalışır. Yıllar boyunca, Semiotexte, Chimerees, Metropoli, Musica, Mutazione Ciberpunk, Cibernauti ve Félix gibi pek çok derginin kuruculuğunu ve editörlüğünü yapar. Halen Derive Approdi dergisinde çalışmakta ve Milano’daki Academia di Breria’da ders vermektedir.
Çalışmalarında endüstri sonrası toplumda medyanın ve enformasyon teknolojilerinin rolü üzerine yoğunlaşır. Özellikle kapitalist birikim mantığının çelişkili doğasının değiştiğini, bununla birlikte endüstri toplumunun devrimci öznesi olarak görülen işçi sınıfının yerine enformasyon işçilerinin, kendi ifadesiyle “kognitarya”nın geçtiğini iddia eder. Bu iddiadan yola çıkarak, geleneksel Marksist ve sosyalist anlayışları temel alan örgütlenme biçimlerinin artık günümüzde geçerliliğini yitirdiğini ve yeni bir emek öznelliği geliştirmek gerektiğini söyler.
Başlıca eserleri arasında The Soul at Work, From Alienation to Autonomy (Ruh İşbaşında, Metis Yayınları, 2012); After the Future (Gelecekten Sonra, Otonom Yayıncılık, 2014), Precarious Rhapsody (2009) sayılabilir.
Spinoza ve Yaratıklar (Yazar: Ariel Suhamy, Çizer: Alia Daval)
Örümcek, at, köpek. Aslan, fare. Kanatlı at. Sirenler. Hayaletler… Gerçek hayvanlar, düşsel yaratıkların toplandığı bu resimli ansiklopedi, Spinoza’nın büyük temalarını ortaya koyarken sözcükler kadar imgelerden, bilgi kadar mizahtan da yararlanıyor. Spinoza, geometrik yönteme dayalı kanıtlamalarını hayvan ve melez yaratık imgeleriyle desteklemekten hiç çekinmez. Üstelik bu imgeler, insanın arzuları ve eylemlerini geometrik çizgiler, düzlemler ve cisimleri inceler gibi incelemenin içerdiği mizahı daha da belirginleştirmeye yarar. Spinoza ve Yaratıklar da, filozofun izinden giderek, sözcükler ile çizimlerin gücünü birleştiriyor. Spinoza’nın felsefesinden çıkarılabilecek belki de en büyük dersi tekrarlarcasına, yaşamı olumlamanın, ondaki mizahı olumlamaktan geçtiğini gösteriyor.
Ariel Suhamy hakkında
Ariel Suhamy, felsefede doktora derecesi ve hocalık diplomasına sahiptir. “Spinoza’da İyi’nin İletimi” başlıklı doktora tezinin yanı sıra, Spinoza üzerine birçok makalesi bulunmaktadır. Eğitimini mezun olduğu okullardan ziyade müzikten aldığına inanıyor.
Alia Daval hakkında
Alia Daval, uzun süre bilimsel ressam olarak çalıştı. 2002 yılından bu yana Servovalve multimedya kolektifinin bir üyesidir. Spinoza’yla karşılaşması daha eskilere dayanmakla birlikte, bu kitap filozofla çizim üzerinden kurduğu ilk iletişim.